Gastouder Klazien uit Austerlitz gebruikt dagelijks het “ biebi planbord ” en vult samen met haar gastkindjes in wat ze die dag gaan doen en wat het leerproces van de dag is. Klazien vindt het werken met het planbord van groot belang, zij geeft de kindjes een houvast gedurende de dag door middel van de dagritmekaartjes. De kinderen zijn visueel ingesteld en zien via de plaatjes wat zij allemaal gaan doen. De communicatie met de ouders gaat hierdoor ook makkelijk, want Klazien kan laten zien met welk pedagogisch doel zij die dag heeft gewerkt.
Planborden met dagritmekaartjes worden op school vanaf groep 1 gebruikt.
Om een goede aansluiting te vinden voor het gastkind dat straks van de gastouderopvang naar school gaat is het niet zo’n gek idee dat een gastouder ter ondersteuning ook met een goed planbord kan gaan werken.
Voor de doelgroep “gastouders”, is er niet echt een kant en klaar planbord te verkrijgen. Indien de gastouder met een planbord wil gaan werken, zal de gastouder zelf een bord aan moeten schaffen en bedenken hoe dit in te delen en te gebruiken. Ook de dagritmekaartjes zullen er bij moeten worden gezocht. Deze zijn soms gratis op internet te verkrijgen, echter is dit géén makkelijke opgave. Het kost echt héél veel tijd om een goede indeling te maken en de juiste plaatjes erbij te zoeken.
Wij zijn daarom deze uitdaging aangegaan en hebben voor de gastouder een planbord met daarbij een set van 100 passende dagritmekaartjes ontworpen, die bovendien aansluiten op de 4 basisdoelen die als uitgangspunt gebruikt worden van het pedagogische beleidsplan.
​
Voor meer informatie ga naar www.biebiplanbord.nl